Sunday, July 21, 2013

"Gaffelkött" till köttätare!

För er köttälskare där ute så har jag ett tips på hur man kan göra köttet riktigt fint, gott och mört. Det blir, som jag kallar det: gaffelkött, alltså kött som är så mört så det går att dela med en gaffel.

Börja med det vanliga, marinera köttet, låt det ligga och mosa i sig smakrena i kylskåp över natten - sen ska det stekas! Oavsett om det är bitar eller skivor ska det stekas tills det fått fin färg på båda/alla sidorna, det ska INTE brännas. Sen häller jag i minst en halv liter vatten och låter det puttra i 30-50 minuter, beroende på hur tjockt köttet är.



Det här åt jag för någon dag sedan till vanlig pasta. Behövde inte "göra" någon sås eftersom att vattnet tjocknade med alla smaker från då jag stekte köttet. Blev jättegott!


Mattipset är uppladdat för Middagshjälpen, och det är en riktigt kul sida! Det är ett bra ställe att få tips, hjälp och nya recept från. Kommer ladda upp flera tips/recept både på Middagshjälpen och här i bloggen. Bli medlem här!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...