Saturday, November 8, 2014

Snaggat, dag 27 av 100: mycket torr skalle (3 nov)

Visste redan sedan tidigare att jag har torr hårbotten, men det här slog priset. Det såg gräsligt ut efter att allt hår var avrakat (den 8 okt) så jag bestämde då på en gång att göra något åt det - så att huden och håret ska återhämta sig efter allt pillande och kliande. Nu har jag provat flera saker som funkar, eller har varit mindre bra, och dessa tänker jag berätta om nu:



#1 Yves Rocher presenten jag fick "BOTANICAL EXPERTISE Repair Lotion Extra Dry Skin". Den doftar gott och länge och håller huden betydligt mindre torr. Testat den som längst 4 dagar i sträck. Innan duschade jag huvudet och tvättade med oparfymerad tvål (Lactasyd). Betyg 4½/5

#2 Nivea Soft (Body and face lotion). Kan inte ge lika högt betyg på denna när det gäller doften, den doftar "typiskt Nivea". Kan inte heller ge lika högt betyg när det gäller varaktighet av dess verkan. Den känns mjukt på huvudet och det håller i sig i någon timma - men inte längre. Med den här kan jag tänka mig att den bör smörjas in minst 2 ggr dagligen, och det har jag inte tid med. Dock helt ok, betyg 4/5

#3 Head & Shoulders (dry scalp). "Up to 100% flake free" lovar den på flaskan. Jag skulle säga att den inte ens ger 20%. Det var ett impulsköp på Ica som jag i efterhand trodde skulle vara väl till pass, men jag kan inte ge den här mer än 2/5 i betyg.

#4 Apoteket Formula Intensiv återfuktande hårbottengel. Oparfymerad och rinnig, blir klibbig på fingrarna och luktar inte speciellt gott. Den håller samma mått gällande varaktighet son Nivea, dvs i någon timma. Men på grund av första punkterna får den bara 3/5 av mig i betyg.

Oavsett vilken jag väljer bör jag ha tvättat huvudet innan, och gärna 2 ggr per dag men det har jag inte tid med. Om jag hade tid skulle jag säkert glömma bort det. Kan tvätta huvudet och smörja EN GÅNG om dagen, och då vill jag använda den bästa. Mjukgörande shampoo eller balsam har ingen direkt effekt för jag har ju bara millimeterkort hårstubb lixom.

Den perfekta smörjan för mig skulle vara som #1 från Yves, fast till ett något lägre pris för att passa min plånbok. Å andra sidan är den väldigt dryg vilket tyder på att den bör räcka länge. Hade jag istället allt-i-ett i duschen skulle det kanske underlätta tidsmässigt. Har någon av er tips om hur jag kan sköta om min torra skalle så är ni välkomna att kommentera inlägget.


Follow on Bloglovin

4 comments:

sofia said...

prova kokosolja eller mandelolja, båda superbra för hårbotten.

Unknown said...

Tack sofia för tipset! Jag ska prova :)

Emma said...

Du kanske skulle testat någon av Lush grejjer?
Älskar dem och använder mest bara deras shampoon och balsam

Unknown said...

Emma: det skulle vara om jag fick prover av dem, för jag har nog inte råd med Lush (inte nu iaf). Men jag kan kolla in deras butik nästa gång jag är i Norrköping :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...