Monday, February 4, 2013

Ett barn på bussen förklarar.

Vad dagens barn spelar för spel nu mera har jag absolut ingen aning om, jag vet däremot att det satt två små pratglada barn bakom mig på bussen förut idag. Den ena var en pojke, den andra var en något yngre flicka. Gissar på att de var mellan 5-7 år gamla. Pojken förklarar tydligt hur man kan gå till väga för att göra gud-vet-vad:

"Och du behöver daj-mond* för att tillverka de. Så då skaffar dig daj-mond för att göra ett daj-mondsvärd, och sen då kan du göra ett daj-mond svärd och .. och då så har du ett DAJ-MONDSVÄRD. Och du kan också göra stål. Det finns lava från vulkaner, och om du blandar .. häller i .. låter lava rinna ner i vatten så.. så får du stål."

Därefter stannade bussen och jag klev av. Barnen gick av med en man med lustig gångstil och en något kraftig kvinna. Jag tog mig friheten att anta att det var föräldrarna. Efter övergångsstället hade jag gått om dom.. det här var innan min samhällslektion, men jag är fortfarande nyfiken på vad fasiken pojken pratade om. Är också amazed över att spel, tv och filmer (och internet?) kan göra att barn i så liten ålder snappar upp så många engelska ord.

*diamond

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...