Sunday, February 10, 2013

Illustrerade bibeln från 1874, den tjockaste bok jag köpt (om man räknar bort ordböcker).

Idag gjorde jag ett fynd som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva sådan glädje av. I hjärtat av Brandkärr (om vi antar att den här hålan faktiskt har ett) finns Öppen Hand, som säljer allt möjligt second hand/loppis relaterat som folk lämnar in. Jag gick dit mest för att komma ut och röra på mig eftersom jag satt inne hela gårdagen pga mystisk djävulsk värk. Men se vad jag hittade för 20 spänn, en gammal svensk bibel från 1874!

Jag köpte den för jag har velat ha en i flera år. I brist på antal loppisar och dylikt som kunde tänkas sälja en bibel från 1800-talet så har jag helt enkelt inte hittat en och samtidigt haft "pengar över" så att säga. Ett fynd jag aldrig gjorde för flera år sedan var en gigantisk bibel (också inne på Öppen Hand). Den var i storlek som den prästen har i sitt lilla "bås" och läser ur, och den var både GAMMAL och SLITEN. Men den var så charmig, och illustrerad! Minns jag rätt var illustrationerna till och med i färg. Men jag köpte den inte av följande anledning: den var för stor.

Varför kan en 25-åring velat ha en över hundra år gammal bibel? Anledningen är simpel: jag är intresserad av historia, språk, religion, konst, symboliska tolkningar av diverse texter och bilder OCH äldre föremål. There it is.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...