Tuesday, February 15, 2011

"Hundraåringen.." del två av klockrena citat ur boken (hoppas jag inte tröttar ut folk med min entusiasm)

Fick en ljus idé efter att ha läst ut "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", varför inte läsa den igen? Sagt och (snart) gjort, är på s. 349 nu, igen.. Och under läsningens gång fick jag för mig att jag måste fan skriva ner ett till citat ur den. Om inte för att det förklarar typen av humorn i boken. Alla beskrivningar är så färgglatt rakt på sak, det blir aldrig krångligt att hänga med. Okej.

Polischefen är en man som ska döma Allan, huvudpersonen. Men tänker efter hur han ska gå till väga istället för att göra såhär:

"Polischefen visste att han gjort en miss när han en tid tidigare varit lite hårdhänt med en inplockad provoaktör av oklart ursprung. Provoaktören hade vägra säga annat än att han krävde att få bli släppt eftersom det enda han gjort sig skyldig till var att insistera på att kön i charkuteributiken skulle gälla alla, inklusive anställda inom statens säkerhetspolis.

När provoaktören framlagt sin sak lade han armarna i kors och bemötte alla frågor om vem han var med tystnad. Polischefen tyckte inte om provoaktörens uppsyn (den var sannerligen provocerande), så han plockade fram och praktiserade ett par av CIA:s nyaste tortyrmetoder (polischefen beundrade amerikanernas uppfinningsrikedom). Först då hade det framkommit att provoaktösen var assistent på brittiska ambassaden och det var ju förstås hemskt olyckligt.

Lösningen fick bli att först snygga till assistenten så gott som det gick, därefter släppa honom, men bara för att genast se till att han blev omsorgsfullt överkörd av en lastbil som därefter försvann från platsen. Det är så man undviker diplomatiska kriser, hade polischefen resonerat och var nöjd med sig själv."


Tydligen finns boken på årets bokrea. Köp den? Inte för min del, jag hittar den billigare senare *host*begagnad*host*. Hittade däremot en till synes högst intressant bok i coop forum bladet. tecken och symboler och vad de betyder, eller något sån't. Den vill jag ju inte alls ha, nej nej..


MUSIK: Linda Gail Lewis & The Rockarounds : Lie and deny
DAGENS: "Det är som det är och det blir som det blir" - ur boken

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...