Sunday, October 27, 2013

Tips för framtida magsjuka:

Det har varit lite sådär med matlagningen den här veckan. Har inte riktigt engagerat mig i att hitta på så mycket nytt för att sambon blev magsjuk. Men jag blev inte smittad, så det kanske inte var riktig magsjuka, jag vet inte. Men det nya jag fick testa var huskurer slash husmorstips. Vi båda ringde till varsin mamma och bad om tips. Min mamma sa en del som jag kunde söka på, så då kom jag bland annat fram till det här:

Hjälp till den som är magsjuk:
* Fixa egen vätskeersättning. Efter så mycket förlorad vätska (från fler än ett hål) så blir man uttorkad och svag.
* Tillaga kokad mat senare under dagen; ris, fisk, morötter.
* Vitt bröd är också bra
* Atcimel visade sig vara bra!
* Även proviva blåbär
* Undvik sötsaker, läsk, kaffe mm.

Recept på vätskeersättning till vuxna (mer info på Vårdguiden.se)
1 liter kokt och avsvalnat vatten
6 teskedar strösocker
0,5 tesked salt


Och senare i veckan kunde vi äta gott ute på ett fik. Mackan jag provade inne på Ohlsons Brödbod var kladdig men god. Fyllningen innehöll kyckling och bacon.


Och tack vare tips jag fick från en del av dessa underbara personer på Middagshjälpen så kände jag mig lite mer säker på att sakerna skulle funka. Hemsidan har många medlemmar nu, och nya grejer kommer upp i poängshoppen ofta, så dela tips och recept och bli medlem på Middaghälpen du också :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...